Wydajność lamp LED jest o wiele lepsza niż żarówek halogenowych lub ksenonowych. W zależności od typu, światła LED wytwarzają znacznie bielsze, jednorodne i jaśniejsze światło, przyczyniając się do bezpieczniejszej i przyjemnej jazdy bez zmęczenia. Podwyższone bezpieczeństwo to zdecydowana zaleta oświetlenia LED.
Światła LED mają kolejne zalety technologiczne. Ze względu na znacznie niższe zużycie energii, pojazd potrzebuje mniej wytworzonej energii elektrycznej, a tym samym mniej paliwa, co pozwala zaoszczędzić pieniądze, a jednocześnie jest korzystne dla środowiska. Lampy LED mają znacznie dłuższą żywotność niż konwencjonalne źródła światła. Lampy LED NOLDEN mają średnią żywotność około 10 lat, podczas gdy na przykład ksenon osiąga mniej niż 10% tej żywotności. Żarówki halogenowe prezentują się jeszcze gorzej ze średnią żywotnością na poziomie 2-4% porównywalnej jednostki LED.
Oprócz wad w postaci wyższych awarii serwisowych, żarówki żarowe generują znacznie więcej ciepła, co dodatkowo wydłuża żywotność lampy. W większości przypadków instalacje reflektorów ksenonowych wymagają dodatkowego czyszczenia soczewek i sprzętu do poziomowania reflektorów, co znacznie zwiększa całkowity koszt instalacji.
Żywotność i związane z nią oszczędności kosztów lamp LED są szczególnie korzystne w zastosowaniach komercyjnych, takich jak transport publiczny. Tutaj, ze względów zdrowotnych i bezpieczeństwa, wadliwe światła zwykle wymagają natychmiastowej wymiany. Poza tym, że ciągła usługa komercyjna ulega pogorszeniu, koszty związane z obsługą na miejscu są bardzo wysokie.
Instalacja, rejestracja i certyfikaty części
Każde oświetlenie pojazdu w UE musi być zgodne z normą ECE R48, która jest regulowana:
- Liczba reflektorów (np. dwa przednie światła mijania) i oznaczenie diody LED
- Dozwolone miejsce montażu (np. odległość do boku i wysokość)
- Wymagane kąty widoczności (z których muszą być widoczne np. kierunkowskazy)
- Wymagany kąt wiązki (np. światło przeciwmgielne musi oświetlać 45° na zewnątrz)
- Wykrywanie awarii lampek kierunkowskazów i kierunkowskazów
Jeśli weźmiemy pod uwagę wymianę istniejących reflektorów halogenowych na światła LED (np. Defender, Wrangler, Mercedes G, itp.), oryginalna instalacja spełniała wszystkie wymagania ECE R48 i zostały one ustalone ze zgodnością pojazdu. Jeśli teraz wymienisz światła halogenowe, żadne z powyższych kryteriów zwykle się nie zmieni, a zatem zainstalowane reflektory LED nadal są zgodne z ECE R48.
W przypadku całkowitej konwersji pojazdu LED, innej niż zwykła wymiana reflektorów, konieczna jest zgodność z ECE R48 i należy to udowodnić w przypadku wątpliwości. Właściwie może to zrobić tylko specjalista i, co ważne, obowiązek przestrzegania ECE R48 spoczywa na instalatorze lampy, a nie na producencie.
Tworzenie kondensatu
Każde światło z czasem gromadzi wilgoć. Wilgoć dostaje się do światła przez uszczelki, kable lub dowolne elementy z tworzywa sztucznego, a im mniej światła jest używane, tym więcej wilgoci się gromadzi. Na przykład kampery przechowywane przez zimę są szczególnie wrażliwe, więc po pewnym czasie na wewnętrznej stronie soczewki może tworzyć się widoczna kondensacja. Po włączeniu konwencjonalnego reflektora generowane jest ciepło, a kondensat odparowuje w cieplejszym otoczeniu. Podwyższone ciśnienie w zespole usuwa wilgoć z reflektora, a kondensat znika.
Lampy LED mają do tego celu elementy wentylacyjne, ponieważ diody LED generują znacznie mniej ciepła niż żarówki halogenowe. W związku z tym oświetlenie LED wymaga znacznie więcej czasu, aby odeprzeć ewentualną kondensację. Zasadniczo kondensacja w świetle jest normalna i nie jest krytyczna, o ile nie występuje „tworzenie kropli”, ponieważ kondensat zniknie po pewnym czasie pracy. Wszyscy producenci oryginalnego sprzętu odwołują się teraz do tego zjawiska w swoich instrukcjach.